Dzieci z autyzmem w szkole
Dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu może chodzić do szkoły masowej wraz ze swoimi rówieśnikami. Nie będzie ono jednak takim samym uczniem jak jego koledzy i koleżanki z klasy. Dziecko z autyzmem w szkole może być prawdziwym wyzwaniem dla nauczyciela i rodziców. Potrzebuje ono dużo więcej empatii, wyrozumiałości i cierpliwości. Więcej o funkcjonowaniu ucznia z autyzmem w szkole przeczytasz w naszym najnowszym artykule!
Zapraszamy do umówienia na rozmowę ze specjalistą dotyczącą autyzmu;
Autyzm atypowy w szkole – regulacje prawne
Zgodnie z rozporządzaniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku dziecko autystyczne w szkole traktowane jest jako dziecko niepełnosprawne. Dotyczy to każdego rodzaju zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Uczeń ze spektrum autyzmu w szkole ma specjalne potrzeby edukacyjne. Aby były one respektowane, dziecko musi posiadać orzeczenie z publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. W dokumencie zapisane zostaną dokładnie zalecane formy wsparcia indywidualnych potrzeb dziecka. Pierwsze takie orzeczenie powinien otrzymać uczeń w szkole podstawowej. Najlepiej na samym początku kształcenia.
Dziecko ze spektrum autyzmu w szkole ma dostosowany program nauczania do swoich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. W szkole specjalnie dla niego tworzony jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). Musi on uwzględniać zalecenia z posiadanego przez dziecko orzeczenia.
Dziecko autystyczne w szkole ma prawo do korzystania z pomocy nauczyciela wspomagającego. Jest to osoba, która ukończyła studia z zakresu pedagogiki specjalnej. Jej zadaniem jest pomoc w organizowaniu kształcenia ucznia z niepełnosprawnością.
Autyzm a szkoła średnia
Dziecko z autyzmem może kształcić się w każdym rodzaju szkoły średniej. Reguluje to ustawa o Prawie Oświatowym z 14 grudnia 2016 roku. Wszystkie osoby z niepełnosprawnością na każdym etapie kształcenia mają mieć zapewniony równy dostęp do edukacji.
W przypadku liceum faktycznie uczeń z autyzmem może podjąć naukę, jeśli zostanie przyjęty do szkoły zgodnie z ogólnie obowiązującymi zasadami rekrutacji. Sytuacja wygląda jednak nieco inaczej w przypadku technikum. Uczeń chcący podjąć naukę w tego typu szkole, musi przedłożyć zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych. Możliwe więc, że sytuacja zdrowotna uniemożliwi dziecku z autyzmem naukę w danej szkole.
Autyzm w szkole – wskazówki dla nauczyciela
Posiadanie w klasie ucznia z autyzmem to nie lada wyzwanie. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które nieco ułatwią nauczycielowi pracę z autystykiem:
- Dokształcaj się – wiedza o zaburzeniach ze spektrum autyzmu pomoże Ci lepiej radzić sobie z autystycznymi uczniami. Dzięki niej będziesz mógł także rozpoznać symptomy autyzmu u pozornie zdrowych dzieci. Pozwoli Ci to zasugerować rodzicom rozpoczęcie diagnozy. Pamiętaj, że jej częścią powinna być również diagnostyka genetyczna np. badanie WES Complex. Niewiele osób o tym wie, a może ona znacznie skrócić proces diagnostyczny autyzmu.
- Rozmawiaj z rodzicami – to oni są najlepszym źródłem informacji o swoim dziecku. Dowiesz się od nich dużo o jego zachowaniach i potrzebach, dzięki czemu łatwiej będzie Ci pracować z dzieckiem.
- Dostosuj klasę do potrzeb dziecka – dzięki temu będzie się ono czuło bardziej komfortowo i łatwiej będzie mu się skupić. Najlepiej usadź dziecko autystyczne w pierwszej ławce i jak najdalej od okna. Ułatwi mu to skupienie uwagi na nauczycielu.
- Zadbaj o edukację innych uczniów w klasie – dzięki temu zapobiegniesz wyśmiewaniu, odrzuceniu i agresji wobec ucznia autystycznego.
- Reaguj na trudne sytuacje – obserwuj ucznia autystycznego. Dzięki temu będziesz mógł zareagować odpowiednio wcześnie, jeśli rzeczywistość szkolna zacznie go nieco przytłaczać.
- Uwierz w swojego ucznia – dzieci autystyczne mimo trudności bardzo starają się być w szkole jak najlepszymi. Doceniaj to i nagradzaj właściwe zachowania.
- Pozwalaj dziecku na wyciszenie – w szkole dziecko autentyczne może zostać przytłoczone przez zbyt dużą ilość bodźców. Daj więc mu czas na wyciszenie np. poprzez pozostanie z nim w sali podczas przerwy.
Wspomniana już diagnostyka genetyczna ma ogromne znaczenie w przypadku dzieci ze stwierdzonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Oferujemy trzy rodzaje badań WES:
Badanie WES STANDARD, BADANIE WES PREMIUM oraz badanie WES COMPLEX. Jaka jest różnica między tymi badaniami?
👉 Standardowe badanie WES analizuje najlepiej poznaną część DNA pacjenta, czyli eksony. Poszukuje w nich niebezpiecznych zmian, które będzie można uznać za przyczynę objawów. Badanie WES jest bardzo precyzyjne – każdy gen jest sprawdzany kilkadziesiąt razy, aby mieć pewność co do jego budowy. Dzięki temu wynik jest wartościowy dla lekarza genetyka, który na jego podstawie może podstawić diagnozę danej choroby i zadecydować o dalszym leczeniu.
👉Badania WES PREMIUM oraz WES COMPLEX to badanie WES o rozszerzonym zakresie. Oprócz zmian w eksonach sprawdza dodatkowo zmiany w intronach.
Analiza dotyczy tylko tych zmian w intronach, których działanie jest dobrze poznane, opisane i mogą mieć znaczenie dla diagnozy pacjenta. Pomija się natomiast części intronów, których działania nauka na razie nie potrafi zinterpretować – takie informacje wprowadziłyby jedynie zamieszanie i utrudniły postawienie rozpoznania.
👉Badanie WES COMPLEX to innowacja na rynku badań diagnostycznych. Jest to pierwsze dostępne w Polsce badanie o podejściu tzw. multiomicznym. W trakcie jednej analizy, z jednej pobranej próbki wykonywane jest zarówno bardzo szerokie badanie WES oraz kariotyp molekularny (mikromacierze), a w przypadku wykrycia nieprawidłowości w genach, które mogą odpowiadać za chorobę metaboliczną przeprowadzane jest również badanie biochemiczne. To badanie z kolei umożliwia określenie, czy choroba metaboliczna „jest aktywna” i jak bardzo jest zaawansowana. Widzimy to po poziomie metabolitów we krwi pacjenta.
👉 Bardzo ważnym aspektem podczas wyboru badania WES są certyfikaty, które posiada laboratorium wykonujące analizy. Dlaczego certyfikaty są tak istotne? Ponieważ świadczą o tym, że laboratorium stosuje procedury i wyśrubowane standardy, które zapewniają wiarygodność wyników. Dla pacjenta oznacza to po prostu pewność diagnozy i to, że nic nie zostało przeoczone.
Przeczytaj więcej o istotności certyfikatów oraz na jakie zwrócić uwagę na stronie: https://badamydzieci.pl/porady/certyfikaty-badanie-wes/
👉 Bardzo ważnym aspektem podczas wyboru badania WES są certyfikaty, które posiada laboratorium wykonujące analizy. Dlaczego certyfikaty są tak istotne? Ponieważ świadczą o tym, że laboratorium stosuje procedury i wyśrubowane standardy, które zapewniają wiarygodność wyników. Dla pacjenta oznacza to po prostu pewność diagnozy i to, że nic nie zostało przeoczone.
Przeczytaj więcej o istotności certyfikatów oraz na jakie zwrócić uwagę na stronie: https://badamydzieci.pl/porady/certyfikaty-badanie-wes/
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czasami choroba jeszcze nie jest na tyle aktywna, aby badania biochemiczne pokazały wymierny wynik. Należy również sprawdzić ile chorób metabolicznych w taki sposób zostało wykluczonych. Badanie genetyczne (w sytuacji chorób metabolicznych – badanie WES) jest badaniem rozstrzygającym – sprawdza wszystkie rodzaje tych zaburzeń i pokazuje przyczynę – uszkodzony gen, z którym dziecko przyszło na świat.
Najszerszym badaniem w tym kierunku jest badanie WES (całego egzomu) i to właśnie ono może być w takiej sytuacji badaniem rozstrzygającym. Genów, które mogą odpowiadać za zaburzenia ze spektrum autyzmu jest kilka tysięcy i wszystkie one sprawdzane są w badaniu WES.
Będzie wiadomo jakie parametry z krwi dziecko powinno mieć regularnie sprawdzane, a także jakie badania obrazowe powinny zostać wykonane (dotyczące różnych narządów, które mogą być zagrożone w przebiegu wykrytego schorzenia genetycznego). Specjalista będzie mógł wdrożyć ukierunkowane leczenie i postępowanie.
Będzie można lepiej przewidzieć dalszy rozwój dziecka i postęp lub zahamowanie choroby. Rodzice będą mogli poszukać specjalistycznego wsparcia Fundacji lub Stowarzyszeń, a także innych rodziców z dziećmi, które cierpią na to samo zaburzenie.
Taka konsultacja może zostać przeprowadzona z rodzicem lub lekarzem prowadzącym (np. pediatrą, neurologiem).
Nie można więc wykluczyć genetycznego podłoża autyzmu tylko na podstawie faktu, że do tej pory ta choroba nie objawiała się w rodzinie. Nie wyklucza to też ryzyka, ze wadliwe geny zostaną przekazane kolejnemu pokoleniu.
- WES COMPLEX
- WES PREMIUM
- WES STANDARD
- BADANIE MIKROMACIERZY
- BADANIE FRAX
WES COMPLEX: sucha kropla krwi
WES PREMIUM: sucha kropla krwi, wymaz z policzka, krew żylna
WES STANDARD: sucha kropla krwi, wymaz z policzka, krew żylna
BADANIE MIKROMACIERZY: krew żylna
BADANIE FRAX: krew żylna
WES COMPLEX: sucha kropla krwi
WES PREMIUM: sucha kropla krwi, wymaz z policzka, krew żylna
WES STANDARD: sucha kropla krwi, wymaz z policzka, krew żylna
BADANIE MIKROMACIERZY: krew żylna
BADANIE FRAX: krew żylna
Pobranie krwi jest bezpieczne. Natomiast w niektórych przypadkach w miejscu pobrania krwi (wkłucia) może powstać krwiak, bardzo rzadko może dojść do uszkodzenia nerwów.
Możliwe, że w trakcie pobrania krwi konieczne będzie przytrzymanie dziecka. U dzieci, u których niemożliwe będzie pobranie krwi z żyły odłokciowej, możliwe jest wkłucie się w nietypowe miejsca (u dzieci jest to częsta główka). Może się również zdarzyć, że zajdzie potrzeba kilkukrotnego wkłucia. Jest to standardowa procedura w przypadku pobrań krwi u dzieci i nie należy się tym niepokoić.
Nasze pobrania organizujemy jedynie z personelem medycznym, który ma doświadczenie w pobieraniu krwi u dzieci i noworodków. Osoba pobierająca krew zawsze stara się to zrobić w sposób jak najbardziej komfortowy i przyjazny dla małego pacjenta. Ilość krwi do badania nie jest duża, dlatego najczęściej pobranie przebiega bardzo sprawnie i bezproblemowo.
Pielęgniarki, które współpracują z nami przestrzegają wszelkich zasad bezpieczeństwa i higieny, a zestaw do pobrania próbki jest sterylny i bezpieczny dla dziecka!