Zabawki dla dzieci z autyzmem – o czym pamiętać przy ich wyborze?

Zabawki dla dzieci z autyzmem z pozoru nie różnią się niczym od tych, którymi bawią się wszystkie maluchy. Jednak dzieci autystyczne wymagają innego podejścia, niestandardowego i bardzo indywidualnego. Dlatego też zabawki, którymi się bawią, mają spełniać określone funkcje i prowadzić do założonych celów. Dzięki nim szkraby rozwijają nowe umiejzabawki dla autystykówętności i poznają świat. W artykule tym podpowiadamy, jaką rolę odgrywają  zabawki dla autystycznych dzieci, jakie są ich rodzaje oraz czym kierować się przy ich wyborze.

Jakie zabawki dla dzieci z autyzmem wybrać?

Zabawki dla autystyków – jakich należy unikać?

Zabawki dla dzieci autystycznych – jaką pełnią funkcję?

Zabawki terapeutyczne dla dzieci z autyzmem – jakie są ich rodzaje?

Zabawki edukacyjne dla dzieci z autyzmem – wsparcie terapii przy zdiagnozowanym autyzmie

Zabawki dla dziecka z zespołem Aspergera – co je łączy z zabawkami dla dzieci autystycznych?

Jakie zabawki dla dzieci z autyzmem wybrać?

Zabawki dla dzieci z autyzmem, które spodobałyby się każdemu maluchowi, nie istnieją. Nasze pociechy niezależnie od tego czy są w pełni zdrowe, czy są dotknięte zaburzeniami, różnią się od siebie m.in. zainteresowaniami, tym co lubią jeść i jak spędzać czas. Przed wyborem zabawki należy dokładnie poobserwować dziecko, sprawdzić, jakie lubi kolory, tekstury, czy woli przedmioty twarde, czy miękkie. Szukając odpowiedzi na pytanie, jakie zabawki dla dzieci z autyzmem wybrać, warto skupić się na upodobaniach malucha, np.  jeśli dziecko lubi klaskać, być może grzechotka będzie dobrym rozwiązaniem. Natomiast, jeśli dziecko tuli do siebie różne przedmioty, to lalka lub miś mogą okazać się idealnym wyborem. Zabawki muszą być przemyślane i odpowiednio dobrane do jego potrzeb, tak by mogły wspierać problematyczny obszar. Pamiętajmy, że zabawki dla dzieci autystycznych muszą być starannie wykonane oraz bezpieczne. Mają budzić ciekawość malucha, jednocześnie nie przeciążając go.

Zabawki dla autystyków – jakich należy unikać?

Zabawki dla autystyków nie mogą dziecka ‘przestymulować’. Jeśli pobudzają więcej niż dwa zmysły, mogą być zbyt intensywne dla wrażliwych maluchów.zabawki dla dziecka z zespołem aspergera Odradzane są bardzo popularne plastikowe zabawki, które mają różne faktury, zbyt wyraziste kolory, a poza tym grają i świecą jednocześnie. Dzieci autystyczne nie lubią nadmiaru, więc nie jest on dla nich wskazany i należy go unikać również w pomocach dydaktycznych oraz zabawkach.

Zabawki dla dzieci autystycznych – jaką pełnią funkcję?

Zabawki dla dzieci autystycznych pełnią niezmiernie ważną funkcję w rozwoju dziecka. Są pomocą terapeutyczną, która prowadzi do ćwiczenia i utrwalania już nabytych umiejętności oraz zdobywania nowych. Zabawki dla autystyków, ze względu na funkcję stymulującą  pobudzają zdolności motoryczne, koordynacje wzrokowo – ruchową oraz koncentrację. Zaobserwowane zdolności i skłonności dziecka powinny być przełożone na jego praktyczne potrzeby w zabawie.

Zabawki dla autystów mają za zadanie dawać wielopłaszczyznowe wsparcie. Dlatego też powinny dostarczać dziecku przyjemności, uczyć zabawy, dostarczać pobudzenia wielozmysłowego (wszechstronna stymulacja rozwoju), zachęcać do interakcji z rodzicem, przy jednoczesnym nie prowokowaniu autostymulacji.

Zabawki terapeutyczne dla dzieci z autyzmem – jakie są ich rodzaje?

Zabawki terapeutyczne dla dzieci z autyzmem mają szeroki zakres możliwości, począwszy od takich, które stymulują funkcje elementarne (np. układanki, klocki), skończywszy na takich, które wykorzystuje się przy zabawach wspierających rozwój społeczny, jak i emocjonalny (np. warsztaty z narzędziami, kuchnie).

Zabawki dla dzieci autystycznych można podzielić na trzy grupy:zabawki dla autystycznych dzieci

-zabawki, które kształtują rozumienie mowy, mówienie, motorykę małą, percepcję, koordynację wzrokowo-ruchową  (w późniejszym czasie dołączają do nich te do zabaw tematycznych, społecznych oraz takie, które pozwalają zrozumieć zależności przyczynowo – skutkowe). Istotna jest rola rodzica przy wprowadzaniu tych zabawek, gdyż musi nauczyć dziecko jak się nimi prawidłowo posługiwać.

– zabawki stymulacyjne – należy pamiętać, by dostarczane bodźce nie były zbyt absorbujące i intensywne. Obserwując dziecko, można dostrzec jakiego typu stymulacje są dla niego atrakcyjne (np. wydające dźwięki, błyszczące, świecące, o zróżnicowanych fakturach).

– zabawki, które odpowiadają zainteresowaniom dziecka – dla najmłodszych mogą się pokrywać z zabawkami stymulującymi, w późniejszym okresie będą się powiększać o grupę – zabawki edukacyjne dla dzieci autystycznych. Rozsądne zarządzanie nimi umożliwia zwiększenie motywacji dziecka i usprawnienie jego rozwoju. Należą do nich, np. samochody, motory, pociągi, garaże, dinozaury itp.

Jakie zabawki dla dzieci z autyzmem będą odpowiednie? Podajemy przykłady, które ułatwią ich wybór: zabawki sensoryczne (układanki, puzzle, piłki z wypustkami, instrumenty muzyczne, książeczki z różnymi fakturami, masy gniotki, maty z odmiennymi fakturami), zabawki wspomagające trening umiejętności społecznych (książki, gry planszowe lub karciane, klocki, piłki, maskotki, lalki, domki dla lalek), zabawki wpierające rozwój mowy (książki, puzzle, kredki, obrazki, figurki zwierząt, telefon zabawka, bańki mydlane, lusterko, teatrzyk, marionetki), zabawki wspierające rozwój ruchowy (huśtawki, trampoliny, równoważnie, piłki, rowerki, jeździki, hulajnogi, piłki, wirujące stożki).

Zabawki edukacyjne dla dzieci z autyzmem – wsparcie terapii przy zdiagnozowanym autyzmie

Zabawki edukacyjne dla dzieci z autyzmem mają zaspokajać indywidualne potrzeby, by za ich pomocą maluch zaczął odkrywać świat, budować go razemzabawki dla autystów ze swoim rodzicem. Rozwój dziecka autystycznego ma indywidualny rytm, który wymaga specyficznych działań oraz troski, aby wzmacniać naturalne zdolności malucha, a modyfikować te, które są niepożądane. Wyrażanie emocji dla dziecka z autyzmem jest szalenie trudne i należy zrobić wszystko, by mu w tym pomóc.

Jednak by móc odpowiednio opiekować się dzieckiem z autyzmem i wprowadzić skuteczną terapię, trzeba najpierw przeprowadzić właściwą diagnozę. Bez niej leczenie może być błędnie ukierunkowane. Szeroką i dokładną wiedzę na temat przyczyn zaburzeń za spektrum autyzmu dają badania genetyczne. Szybka i trafna diagnoza oparta np. na badaniach WES (WES lub WES PREMIUM), daje szansę na rozpoczęcie terapii, która wykorzystuje zabawki edukacyjne jako jeden z elementów. Praca z dzieckiem powinna mieć przede wszystkim formę zabawy, która stanowi  jego podstawową aktywność. Dlatego zabawki dla autystycznych dzieci są szczególnie pomocne w stymulowaniu rozwoju malucha.

Zabawki dla dziecka z zespołem Aspergera – co je łączy z zabawkami dla dzieci autystycznych?

Zabawki dla dziecka z zespołem Aspergera mają budować kompetencje i umiejętności, wspierać nabywanie zdolności komunikacyjnych. Jest to elementjakie zabawki dla dzieci z autyzmem terapeutyczno – edukacyjny, tak samo jak przy zaburzeniach ze spektrum autyzmu. Dziecko z zespołem Aspergera widzi, słyszy oraz czuje świat intensywniej.  Ma problemy z interpretacją języka werbalnego i niewerbalnego, często nie rozumie żartów, sarkazmu, abstrakcyjnych koncepcji, a jego zachowanie może być nieadekwatne do sytuacji. Pojawia się  opóźniony rozwój motoryczny i zaburzenia integracji sensorycznej. Zabawki dla dziecka z zespołem Aspergera mają stymulować sferę emocjonalno – społeczną, wspierać zdobywanie zdolności komunikacyjnych oraz uczyć integracji.

Zabawki dla dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (na podstawie obowiązujących standardów obejmują także zespół Aspergera) mają wspierać oddziaływania z różnych dziedzin oraz przedstawiać codzienne sytuacje, które przygotowują do życia w społeczeństwie.