Zabawki dla dzieci z autyzmem – o czym pamiętać przy ich wyborze?
Zabawki dla dzieci z autyzmem z pozoru nie różnią się niczym od tych, którymi bawią się wszystkie maluchy. Jednak dzieci autystyczne wymagają innego podejścia, niestandardowego i bardzo indywidualnego. Dlatego też zabawki, którymi się bawią, mają spełniać określone funkcje i prowadzić do założonych celów. Dzięki nim szkraby rozwijają nowe umiejętności i poznają świat. W artykule tym podpowiadamy, jaką rolę odgrywają zabawki dla autystycznych dzieci, jakie są ich rodzaje oraz czym kierować się przy ich wyborze.
Jakie zabawki dla dzieci z autyzmem wybrać?
Zabawki dla dzieci z autyzmem, które spodobałyby się każdemu maluchowi, nie istnieją. Nasze pociechy niezależnie od tego czy są w pełni zdrowe, czy są dotknięte zaburzeniami, różnią się od siebie m.in. zainteresowaniami, tym co lubią jeść i jak spędzać czas. Przed wyborem zabawki należy dokładnie poobserwować dziecko, sprawdzić, jakie lubi kolory, tekstury, czy woli przedmioty twarde, czy miękkie. Szukając odpowiedzi na pytanie, jakie zabawki dla dzieci z autyzmem wybrać, warto skupić się na upodobaniach malucha, np. jeśli dziecko lubi klaskać, być może grzechotka będzie dobrym rozwiązaniem. Natomiast, jeśli dziecko tuli do siebie różne przedmioty, to lalka lub miś mogą okazać się idealnym wyborem. Zabawki muszą być przemyślane i odpowiednio dobrane do jego potrzeb, tak by mogły wspierać problematyczny obszar. Pamiętajmy, że zabawki dla dzieci autystycznych muszą być starannie wykonane oraz bezpieczne. Mają budzić ciekawość malucha, jednocześnie nie przeciążając go.
Zabawki dla autystyków – jakich należy unikać?
Zabawki dla autystyków nie mogą dziecka ‘przestymulować’. Jeśli pobudzają więcej niż dwa zmysły, mogą być zbyt intensywne dla wrażliwych maluchów. Odradzane są bardzo popularne plastikowe zabawki, które mają różne faktury, zbyt wyraziste kolory, a poza tym grają i świecą jednocześnie. Dzieci autystyczne nie lubią nadmiaru, więc nie jest on dla nich wskazany i należy go unikać również w pomocach dydaktycznych oraz zabawkach.
Zabawki dla dzieci autystycznych – jaką pełnią funkcję?
Zabawki dla dzieci autystycznych pełnią niezmiernie ważną funkcję w rozwoju dziecka. Są pomocą terapeutyczną, która prowadzi do ćwiczenia i utrwalania już nabytych umiejętności oraz zdobywania nowych. Zabawki dla autystyków, ze względu na funkcję stymulującą pobudzają zdolności motoryczne, koordynacje wzrokowo – ruchową oraz koncentrację. Zaobserwowane zdolności i skłonności dziecka powinny być przełożone na jego praktyczne potrzeby w zabawie.
Zabawki dla autystów mają za zadanie dawać wielopłaszczyznowe wsparcie. Dlatego też powinny dostarczać dziecku przyjemności, uczyć zabawy, dostarczać pobudzenia wielozmysłowego (wszechstronna stymulacja rozwoju), zachęcać do interakcji z rodzicem, przy jednoczesnym nie prowokowaniu autostymulacji.
Zabawki terapeutyczne dla dzieci z autyzmem – jakie są ich rodzaje?
Zabawki terapeutyczne dla dzieci z autyzmem mają szeroki zakres możliwości, począwszy od takich, które stymulują funkcje elementarne (np. układanki, klocki), skończywszy na takich, które wykorzystuje się przy zabawach wspierających rozwój społeczny, jak i emocjonalny (np. warsztaty z narzędziami, kuchnie).
Zabawki dla dzieci autystycznych można podzielić na trzy grupy:
-zabawki, które kształtują rozumienie mowy, mówienie, motorykę małą, percepcję, koordynację wzrokowo-ruchową (w późniejszym czasie dołączają do nich te do zabaw tematycznych, społecznych oraz takie, które pozwalają zrozumieć zależności przyczynowo – skutkowe). Istotna jest rola rodzica przy wprowadzaniu tych zabawek, gdyż musi nauczyć dziecko jak się nimi prawidłowo posługiwać.
– zabawki stymulacyjne – należy pamiętać, by dostarczane bodźce nie były zbyt absorbujące i intensywne. Obserwując dziecko, można dostrzec jakiego typu stymulacje są dla niego atrakcyjne (np. wydające dźwięki, błyszczące, świecące, o zróżnicowanych fakturach).
– zabawki, które odpowiadają zainteresowaniom dziecka – dla najmłodszych mogą się pokrywać z zabawkami stymulującymi, w późniejszym okresie będą się powiększać o grupę – zabawki edukacyjne dla dzieci autystycznych. Rozsądne zarządzanie nimi umożliwia zwiększenie motywacji dziecka i usprawnienie jego rozwoju. Należą do nich, np. samochody, motory, pociągi, garaże, dinozaury itp.
Jakie zabawki dla dzieci z autyzmem będą odpowiednie? Podajemy przykłady, które ułatwią ich wybór: zabawki sensoryczne (układanki, puzzle, piłki z wypustkami, instrumenty muzyczne, książeczki z różnymi fakturami, masy gniotki, maty z odmiennymi fakturami), zabawki wspomagające trening umiejętności społecznych (książki, gry planszowe lub karciane, klocki, piłki, maskotki, lalki, domki dla lalek), zabawki wpierające rozwój mowy (książki, puzzle, kredki, obrazki, figurki zwierząt, telefon zabawka, bańki mydlane, lusterko, teatrzyk, marionetki), zabawki wspierające rozwój ruchowy (huśtawki, trampoliny, równoważnie, piłki, rowerki, jeździki, hulajnogi, piłki, wirujące stożki).
Zabawki edukacyjne dla dzieci z autyzmem – wsparcie terapii przy zdiagnozowanym autyzmie
Zabawki edukacyjne dla dzieci z autyzmem mają zaspokajać indywidualne potrzeby, by za ich pomocą maluch zaczął odkrywać świat, budować go razem ze swoim rodzicem. Rozwój dziecka autystycznego ma indywidualny rytm, który wymaga specyficznych działań oraz troski, aby wzmacniać naturalne zdolności malucha, a modyfikować te, które są niepożądane. Wyrażanie emocji dla dziecka z autyzmem jest szalenie trudne i należy zrobić wszystko, by mu w tym pomóc.
Jednak by móc odpowiednio opiekować się dzieckiem z autyzmem i wprowadzić skuteczną terapię, trzeba najpierw przeprowadzić właściwą diagnozę. Bez niej leczenie może być błędnie ukierunkowane. Szeroką i dokładną wiedzę na temat przyczyn zaburzeń za spektrum autyzmu dają badania genetyczne. Szybka i trafna diagnoza oparta np. na badaniach WES (WES lub WES PREMIUM), daje szansę na rozpoczęcie terapii, która wykorzystuje zabawki edukacyjne jako jeden z elementów. Praca z dzieckiem powinna mieć przede wszystkim formę zabawy, która stanowi jego podstawową aktywność. Dlatego zabawki dla autystycznych dzieci są szczególnie pomocne w stymulowaniu rozwoju malucha.
Zabawki dla dziecka z zespołem Aspergera – co je łączy z zabawkami dla dzieci autystycznych?
Zabawki dla dziecka z zespołem Aspergera mają budować kompetencje i umiejętności, wspierać nabywanie zdolności komunikacyjnych. Jest to element terapeutyczno – edukacyjny, tak samo jak przy zaburzeniach ze spektrum autyzmu. Dziecko z zespołem Aspergera widzi, słyszy oraz czuje świat intensywniej. Ma problemy z interpretacją języka werbalnego i niewerbalnego, często nie rozumie żartów, sarkazmu, abstrakcyjnych koncepcji, a jego zachowanie może być nieadekwatne do sytuacji. Pojawia się opóźniony rozwój motoryczny i zaburzenia integracji sensorycznej. Zabawki dla dziecka z zespołem Aspergera mają stymulować sferę emocjonalno – społeczną, wspierać zdobywanie zdolności komunikacyjnych oraz uczyć integracji.
Zabawki dla dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (na podstawie obowiązujących standardów obejmują także zespół Aspergera) mają wspierać oddziaływania z różnych dziedzin oraz przedstawiać codzienne sytuacje, które przygotowują do życia w społeczeństwie.
Często zadawane pytania
W takiej sytuacji, podczas konsultacji genetycznej, która odbywa się po wydaniu wyniku badania (zawarta jest w cenie) Lekarz Genetyk wskaże dalsze kroki postępowania.
Dzięki szybkiemu wykryciu choroby, która ma negatywny wpływ na organizm dziecka, w większości przypadków można dziecku skutecznie pomóc, wprowadzając indywidualnie dopasowaną terapię. W niektórych przypadkach terapia ta polega np. na wprowadzeniu odpowiedniej diety lub suplementacji.
Jest to bardzo dobra i cenna informacja! Oznacza to wykluczenie badanych chorób wrodzonych. Taka informacja pokazuje np. że dziecko może być bezpiecznie szczepione, a także, że w przyszłości nie rozwinie się u niego żadna choroba, która została sprawdzona.
Wynik badania WES PROFILAKTYKA otrzymasz w czasie 7 tygodni.
Wynik badania WES COMPLEX otrzymasz w czasie 7-10 tygodni, wynik testu WES STANDARD otrzymujesz w 10 tygodni, wynik badania WES PREMIUM otrzymasz w czasie 7 tygodni. Od razu po otrzymaniu wyniku, umawiamy Cię na telefoniczną konsultacją z lekarzem genetykiem.
Tak, gdyż badanie przesiewowe (NFZ) wykrywa 29 chorób, a test WES kilkaset tego typu chorób! Poza tym badanie przesiewowe jest badaniem biochemicznym (sprawdza zawartość danej substancji w krwi) i może czasami dawać wynik fałszywie negatywny.
Badanie biochemiczne nie mówi nic o przyczynie choroby, gdyż sprawdza tylko jeden z objawów choroby. Test WES jest badaniem genetycznym, które sprawdza występowanie choroby na poziomie genów i dają jednoznaczną odpowiedź. Dlatego jeśli rodzic ma taką możliwość – warto wykonać dodatkowo badanie genetyczne o szerokim zakresie.
W DOMU:
- Próbkę do badania (krew żylną, suchą kroplę krwi lub wymaz z policzka) może pobrać pielęgniarka mobilna w domu pacjenta.
- Pielęgniarki, które współpracują z nami przestrzegają wszelkich zasad higieny, a zestaw do pobrania próbki jest sterylny i bezpieczny dla pacjenta!
- W przypadku WYMAZU Z POLICZKA oraz SUCHEJ KROPLI KRWI próbką można pobrać samodzielnie, bez pomocy personelu medycznego.
W PLACÓWCE MEDYCZNEJ W CAŁEJ POLSCE
- Współpracujemy z ponad 300 placówkami medycznymi na terenie całek Polski, umówimy Cię na pobranie próbki do badania najbliżej Twojego miejsca zamieszkania.
Dotyczy to zarówno próbki krwi, wymazu z policzka i suchej kropli krwi.
Pobranie krwi jest bezpieczne. Natomiast w niektórych przypadkach w miejscu pobrania krwi (wkłucia) może powstać krwiak, bardzo rzadko może dojść do uszkodzenia nerwów.
Możliwe, że w trakcie pobrania krwi konieczne będzie przytrzymanie dziecka. U dzieci, u których niemożliwe będzie pobranie krwi z żyły odłokciowej, możliwe jest wkłucie się w nietypowe miejsca (u dzieci jest to częsta główka). Może się również zdarzyć, że zajdzie potrzeba kilkukrotnego wkłucia. Jest to standardowa procedura w przypadku pobrań krwi u dzieci i nie należy się tym niepokoić.
Nasze pobrania organizujemy jedynie z personelem medycznym, który ma doświadczenie w pobieraniu krwi u dzieci i noworodków. Osoba pobierająca krew zawsze stara się to zrobić w sposób jak najbardziej komfortowy i przyjazny dla małego pacjenta. Ilość krwi do badania nie jest duża, dlatego najczęściej pobranie przebiega bardzo sprawnie i bezproblemowo.
Terminy oczekiwania na konsultacje z naszymi lekarzami genetykami to od kilku dni do dwóch tygodni.
Termin konsultacji można wybrać samodzielnie korzystając z dostępu do Panelu Klienta.
Istnieje również możliwość płatności odroczonej do 54 dni – PayPo.
Badania WES PROFILAKTYKA, WES COMPLEX, WES PREMIUM oraz WES STANDARD wykonuje się z suchej kropli krwi. Wystarczy, że zamówią Państwo zestaw do pobrania próbek do domu (przesyłamy zestawy również za granicę bez dodatkowych opłat). Natomiast po pobraniu materiału prosimy o jego odesłanie we własnym zakresie do naszego laboratorium.
Nie. Wiele chorób genetycznych powstaje 'spontanicznie’ – podczas podziałów komórek zarodka po zapłodnieniu. Na ich powstanie nie można mieć wpływu – jest to sytuacja zupełnie losowa.
Aby zachorować na większość chorób dziedzicznych dziecko musi odziedziczyć 'komplet’ wadliwych genów – od mamy i taty. W przypadku niektórych chorób wystarczy wadliwa kopia genu tylko jednego rodzica. Rodzice jednak nie muszą wiedzieć, że są 'nosicielami’ – mogą być zupełnie zdrowi. Jest to więc również kwestia losowa – nie wolno obwiniać się za chorobę dziecka, na którą nie miało się żadnego wpływu.